fredag 30. juli 2010

En løper eller en heier?

Jeg er ikke i Uganda lengre. Norge er veldig greit. Jeg hadde vel egentlig tenkt å slutte av denne bloggen, men nå får den bistå til et annet formål enn fortellinger fra mine eventyr.
(Først, til alle dere som er oppriktige og ærlige, som gir det dere kan og gjør det dere kan. Som gjør som dere sier dere bør. Slapp av)

Jeg er en kristen, og en ekte en og. Ikke en av de som velger ut det fine i bibelen men en som leser alt og ser at her er det egentlig noe annet som forventes. Et annet radikalt liv. Men lever jeg det? Stopper det med å bare vite hva man burde gjøre?

For tiden driver jeg å samler inn penger. Den nette sum av 30 000 kroner. Mye over en årslønn for noen, en enkel månedslønn for andre. Disse pengene skal gå til en fremtid med utsikter for flere av Ugandas gatebarn. Barn som vokser opp uten mye kjærlighet eller beskyttelse. Mer bokstavlig talt til et hus som de kan bo i uten å betale leie, noe som vil gjøre at det tar kortere tid å få kapasitet til at enda flere får et hjem. Noen som ser dem og noen som bryr seg.

Når jeg spør folk om penger, seier de fleste nei(På en høflig måte såklart). Man gir kanskje til noe, eller man bare er ikke "sikker på hvordan økonomien blir framover, kanksje senere når jeg vet litt mer". Men bra jobba! Du er flink! veldig....bra... En fin Heiagjeng.

Jeg går inn på Facebook for å sjekke hvor mange medlemmer det er i gruppa jeg lagte for å samle inn penger, 45, det er bra. Jeg sjekker kontoen, det samme som før. Jeg blir irritert og på samme tid føler jeg meg som den masekoppen. Men mens jeg sitter her slår det meg at kanskje det er nettop det Jesus snakker om, det er den man skal være. En som løper løpet. En som prøver, selv om det ser håpløst ut, selv om man føler seg teit.

Det er skummelt. Tanken på at som en etterfølger av jesus skal man bli en motvekt mot verden, antageligvis selv mot kristne som enda ikke har skjønt hva det vil si å være en etterfølger, kanksje tilogmed mot sine egne venner? Jeg vet ikke om jeg klarer det selv enda, men jeg er i en prosess.

Vær så snill, hvis du leser dette, og har muligheten til å hjelpe denne familen bestående av gategutter, gjør det. Slutt å late som. Strekker du deg til bristepunktet allerede så vet du det.

Hvis du nå er sint fordi jeg spiller på samvittigheten og spør deg om du står 100% for det du sier at du står for, er det flott for det er det akkuratt det jeg gjør. Kom dere ut der. Bli den som maser, den som løper løpet og ikke bare står på sidelinjen og "heier"

2 kommentarer:

  1. Konge!

    Men men, Please update your circumstance ! I still following on you!
    ;)

    Heia og skjoere paa!

    :D

    SvarSlett