mandag 17. januar 2011

6-8!!


Dag 6!
Mbale! Jeg sov lenge som vanlig, og ettersom dette i realiteten er en ferie og ikke en jobbtur er det helt greit. Jeg fikk meg en dusj og ventet på egg til frokost laget av chef Anders. Hvem er Dag? Forhåpentligvis finner jeg det ut i løpet av turen! Jeg fikk spredt rundt meg med mine gammeltestamentlige bibelkunnskaper som startet med at vi ville finne ut hvem av Gideon´s soldater som ble tatt ut til å være med i krig, a)de som lepjet eller b)de som satte seg på kne. Send inn ditt svar til 93658320. Små premier vanker. Allikevel ble det visst en del HIMYM episoder etter frokost også før vi dro til markedet for å handle inn til pizza kvelden. Da vi kom hjem ble det atter noe film, nærmere bestemt Max Manus. Da filmen var over satt vi i gang å lage pizza. Den ble fantastisk! Etter det ble det atter en samtale om viktige ting som ”himmelen og gud og sånn”. Nå sitter Øystein og syr en knapp på sjorta mens Anders ser på duck or rabbit episoden av HIMYM i vente på at jeg skal bli ferdig med å skrive slik at vi kan se på enda en film. Ja jeg er i Afrika.

Dag 7.

Opp relativt tidlig i dag, kl 8. Som den divaen jeg er sto det selvklart frokost klar i stua til jeg var ferdig ordnet. Vi tok en boda til CRO hvor vi startet dagen med en hel del African- style synging. Rett som det var så jeg Moses, en av Uganderne som gikk på Hald sammen med meg. Flott å treffe kjentfolk. Etter en stund dro jeg og Anders til Elgon Flyer service for å sjekke ut når bussen gikk og om vi kunne kjøpe billetter. Det kunne vi ikke enda av den selvsagte grunn at bussen som skulle gå før ikke hadde gått enda. Så dumme vi var… Så vi dro til en nærliggende kafé og kjøpte oss brus og såkalte sukkerballer. Et gjennomgående tema på turen, utenom de stor viktige spørsmålene i livet, har vært hvor sykt det egentlig er at vi sitter i Uganda sammen, desto mer hvor sykt det er at det er helt naturlig. To Kvitsundinger, hvem skulle trodd det? Etter en stund fikk vi dratt å kjøpt billett før vi igjen ventet på at bussen skulle gå. Noen spaserturer senere sto vi i bussparken og kommuniserte med en rutinert gatemann, eller sprø. En av de to, sikkert det siste, eller begge. (Det satiriske ved den ufullstendige setningen gjør den i noen tilfeller grammatisk korrekt; digresjon slutt.) Jeg hadde fått noen til å holde av et fint vindussete og kom meg på bussen og var klar for en 4 timers tur til Kampala som tok 5 timer. Det skjedde ikke så mye spennende på bussen utenom en del kvepp av meg når bussen begynte å kjøre farlig fort. Da jeg kom frem tok jeg en grei Boda-mann som ville ha 10 000USH av meg for en distanse som kostet 3500USH. Etter jeg kom hjem slappet jeg av og så step up, fikk lyst til å danse, men roet meg ned og skrev logg i stedetfor. Dansinga får vi ta seinere si! Nå tenkte jeg å se Salt. Jeg er fremdeles i Afrika, men hva skal man gjøre? Det blir mørkt klokka 7. Nå må jeg slutte å skrive fordi det dukket opp en crap versjon av Coldplay´s Clocks på Itunes lista.


Dag 8:

Våknet sånn i 7 tida da Faith satte på radioen. Men la meg til å sove igjen og sov til halv 10 tida, etter en rask dusj dro jeg til Focus. Jeg fikk en lang prat med Dorcas som jeg skal spise lunch med i morgen. Jeg snakket en del med Moses, som enda ”tuller” med at vi hadde avtalt å gifte oss. Jeg blir litt satt ut da… Jeg dro ned til Boda-Staget og snakket med Joseph og Robert en stund om skatte systemet i Norge. De syns det er helt sjukt i huet at noen som tjener en del må betale nesten 50% i skatt. Etter en god stund der dro jeg via wandegeya for å vise Thea hvor sybutikken er, til Bwaise for å legge fra meg sekken og så til Nakulabye og SU offices for å møte Jude og Banpal. Etter en god stund venting, som vanlig, dro vi via markedet hjem til Jude hvor han startet å lage mat. Etter hvert tok Banpal over matlagingen og jeg satt inne med Jude og fikk en lang prat om…wait for it…norsk skattesystem. Det og Norge gjenerellt, og om kulturforskjeller osv. Det er veldig interessant å snakke med Ugandere om slike ting fordi deres reaksjon på hvordan det faktisk er i Norge sier noe om hvor bra det er der. Jeg prøver såklart å forklare det på en ydmyk måte. Det var veldig koselig, Banpal og Jude er morsomme typer. Etter maten kl 8 som var helt fantastikk god dro vi via bwaise og hentet tingene mine opp til Heidi. Da vi kom til porten ble vi møtt av en hel gjeng med folk som hadde hatt bible study der. Jeg traff også Geoffrey, en annen Boda-mann. Det ble en kort reunion før vi som bodde der gikk inn og fortsatte praten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar